Kręgielnia
KORZYSTANIE Z KRĘGIELNI
- Grać należy tylko w specjalnym lub zmiennym obuwiu.
- Nie należy rzucać kuli, tylko nią toczyć.
- Kulę odpowiednią dla siebie należy dobrać przed grą i nie należy jej zmieniać do końca rozgrywki.
- Do gry należy przystąpić mając wolne ręce.
- Należy przestrzegać zasady pierwszeństwa rzutu gracza z prawej strony.
- Nie wolno przekraczać linii spalonego - punkty z takiego rzutu nie są liczone.
ZASADY DOTYCZĄCE KULI
- Kula powinna mieć odpowiednią wagę ( 6 - 16 funtów ), wielkość i rozstaw otworów na palce.
- Do otworów należy wsunąć dwa środkowe palce i kciuk - palce powinny wchodzić w otwory do drugiej kostki, kciuk powinien schować się cały.
- Drugą ręką należy podtrzymywać kule - jeżeli nie odczuwasz takiej konieczności, to znaczy, że wybrałeś za lekką.
- Raz dobrana kulą należy grać całą rozgrywkę.
POZYCJA I POSTAWA
- Ramiona pod kątem prostym
- Lewa ręka pomaga utrzymać kulę
- Przegub powinien być sztywny i prosty
- Łokcie blisko bioder
- Kolana lekko ugięte
- Stopy razem
Cała sztuka polega na tym, by tocząc kulę, trafić w odległy o około 20 m, konkretny kręgiel. Ułatwiają to 3 rzędy kropek znajdujące się na rozbiegu. Po kilku rzutach na pewno ustalisz odpowiednią dla siebie odległość od linii spalonego. Na początek należy zacząć rzut od odległości 4,5 kroku.
CZTERY KROKI:
PUSHAWAY - pierwszy krok - najkrótszy, praworęczni zaczynają prawą nogą. Należy trzymać kulę przed sobą, na wysokości klatki piersiowej, 20-30 cm od tułowia. Należy wziąć zamach do przodu.
PENDULUM SWING - drugi krok - należy wykonać go lewą nogą, następnie zrobić wahadłowy ruch ręką w dół.
BACKSWING - trzeci krok - ponownie prawą nogą, ręką z kulą należy wykonać zamaszysty ruch maksymalnie do tyłu, nie wyżej od ramienia.
SLIDING STEP - czwarty, najdłuższy krok lewą nogą. Należy zamachnąć się kulą w przód i wypuścić ją z ręki.
ZASADY PUNKTACJI
- Celem gry jest zbicie wszystkich kręgli.
- Gra składa się z 10 kolejek, każdy zbity kręgiel to 1 punkt.
- Jeżeli w pierwszym rzucie zostaną strącone wszystkie kręgle - zawodnik kończy grę w tej kolejce, a jeżeli nie zostaną zbite wszystkie kręgle - zawodnik otrzymuje drugi rzut z kręglami, które nie zostały zbite w pierwszej kolejce.
- W 10 kolejce, po zbiciu wszystkich kręgli za pierwszym razem - zawodnik otrzymuje dodatkowo 2 rzuty, przy zbiciu wszystkich kręgli w dwóch rzutach - zawodnik otrzymuje dodatkowo 1 rzut.
- Zbite kręgle w 10 kolejkach należy zsumować. Wygrywa zawodnik, który zdobył największą ilość punktów.
- Maksymalna ilość punktów w grze wynosi 300.
RODZAJE RZUTÓW I PUNKTACJI
1 rzut 2 rzut
5 | 4 |
9 |
wynik całej kolejki
x | |
STRIKE |
* STRIKE
- zbijasz wszystkie kręgle w pierwszym rzucie (znak X). Kolejne 2 Twoje rzuty
w następnych kolejkach liczone są razy 2, w 10 kolejce razy 1.
8 | / |
SPARE |
* SPARE
- zbijasz wszystkie kręgle w kolejce w dwóch rzutach (znak /). W następnej
kolejce pierwszy rzut liczony jest razy 2, w 10 kolejce razy 1.
6 | |
MISS |
* MISS
- zbijasz część kręgli w pierwszym rzucie, a drugi jest niecelny. Otrzymujesz
liczbę punktów równą zbitym kręglom w rzucie pierwszym.
8 | 1 |
SPLIT |
* SPLIT
- po pierwszym rzucie pozostajesz ze skrajnie ustawionymi kręglami,
z których możesz zbić tylko 1.
F | 4 |
FOUL |
* FOUL
- przekroczyłeś linię rzutu - spaliłeś, jeżeli zbiłeś kręgle, punkty nie są liczone,
ale rzut tak.